OFFROAD BENODIGDHEDEN
Wish it , Dream it , Do it
Het 4x4 virus
Het begint bij iedereen gelijk: je wilt een leuke 4x4, het mag niet teveel kosten
 
 zowel in aanschaf als in onderhoud, dus kom je al snel terecht bij de Suzuki Samurai
 of het oudere broertje de SJ413.
 
Na een paar weken als een showbink op de verharde weg te hebben geparadeerd
ga je geleidelijk aan de 4WD ook ontdekken. 
Kanaaldijkje, zandweggetje enz.,alles gaat prima met de standaard zuuk.
 
Maar dan begint het...de 1e keer vast in de modder in een weiland. 
Dus een paar uur zoeken naar een vriendelijke agrariër met een tractor die je in
ruil voor een liter jenever los wil trekken. 
Je gele Halfords-sleeptouwtje heeft het ondertussen ook al begeven, gelukkig 
had die boer een sterke band standaard in de tractor liggen. 
De éérste aanschaf van materiaal is een feit: een sterk sleeplint
 met de bijbehorende harpsluitingen.
 
Ondertussen heb je dan ook al nagedacht over die standaard wegbandjes.
Ze heten niet voor niets wegbandjes, dus weg met die banden. 
Tijd voor mudprofiel! 
Nu staat er op allerlei 4x4-forums dat de grootste maat onder een standaard
sam de 30x9,5 is, dus schaf je deze aan en plant ze onder de sam. 
Staat stoer! 
Helaas kom je er bij de eerste haakse bocht achter dat ze toch aanlopen tegen
de voorbumper... ...ruimte maken dus. 
Dit kan vrij simpel met de flex, en anders trek je de bumpersteun met een 
beetje (gepast) geweld gewoon 3 cm naar voren. 
Probleem opgelost...(denk je dan...) 
Bij de volgende terreinrit kom je er alsnog achter dat bij geheel inveren de
banden ook tegen de wielkassen voor aanschuren.
 
En dan begint het virus sluipenderwijs toe te slaan... 
De auto moet hoger! (weer terug naar die kleine bandjes is immers geen optie...)
We gaan weer forums bekijken, en zien dan hele verhalen over verlengde 
veerschommels die de benodigde 2,5 cm ruimte gaan geven. 
Dus aanschaffen (of zelf bakken) en snel eronder zetten. 
Om er zeker van te zijn of het nu goed is bekijk je die forums nog maar een 
keer, en zie je ineens dat er anderen zijn die dit probleem heel anders opgelost 
hebben...bodylift!
 
Natuurlijk ga je wel voor zekerheid, dus maar gauw weer aan het knutselen... 
Maximaal 5 cm is er gezegd, anders krijg je problemen. 
Dus na weer een dagje knutselen staat de sam er al weer 7,5 cm (totaal) hoger 
bij. 
Vol trots bekijk je het eindresultaat maar eens van afstand.... 
Verrek zeg, die 30"-bandjes lijken wel weer een heel stuk kleiner...
 
Maar eerst maar weer eens een paar keer lekker terreinrijden. 
Bij een heuvelklim blijkt echter het motorvermogen wel te zijn gekrompen door
de grotere banden... 
Maar weer eens snuffelen op de forums, en hier blijkt een tussenbak van een
 suzuki SJ410 de oplossing te zijn. 
Dus ja, wat moet je....zoeken en dan weer sleutelen ...maar het werkt! 
En als die rubbers van de tussenbak dan een keer scheuren maak je ze gewoon 
maar zelf, bombproof.
 
Het aangeschafte sleeplint bewijst in die tijd goede diensten, de sam blijft 
overal op z'n buik hangen... 
...Toch maar eens gaan werken aan een beetje bodemvrijheid... ...een 3" 
verenpakket! 
Het virus begint enigszins serieuze vormen aan te nemen. 
Oei, kost een paar centen, dus alternatieven uitzoeken...forums
besnuffelen...originele verenpakket opbollen! 
Na een tijdje kom je er achter dat dit ook maar een tijdelijke oplossing is. 
Ondertussen is het vakantiegeld ook weer binnen, dus toch maar een compleet 
3"-verenpakket, incl. verlengde pitmanarm en langere schokbrekers aanschaffen. 
Dus weer een dag sleutelen, met als resultaat definitief 7,5 cm meer 
bodemvrijheid.
 
En van afstand gezien, die 30'-bandjes zijn nu véééél te klein 
Dus de oude bandjes ook maar op marktplaats, en dan snel naar 31"-mudbanden.
 
 
Eindelijk eens fijn offroaden zonder gesleep. (denk je dan...) 
Helaas blijkt bij de eerste heuvelklim die mooie 410-tussenbak toch niet meer
toereikend. 
Nu begint het virus pas echt toe te slaan. 
Weer snuffelen op forums, en zie: er staat iets over een 4.16 tussenbak! 
Jippie! Kopen, monteren, testen, tussenbaksteun krom! 
Dus forums afstruinen, linkjes bekijken, weer een dag sleutelen en dit probleem 
is ook weer over.
 
Een ander probleem blijft echter wel spelen, de wielen komen te vaak vrij met
als gevolg geen tractie meer. 
Weer zoeken op de forums (waar je inmiddels toch al een abonnement op hebt) 
en zie: klapveerschommels! 
Kopen of zelf maken dus, maar in ieder geval weer een dagje sleutelen.
 
Inmiddels ben je er ook al achter gekomen dat het best handig is om zelf een 
eigen onderdelenmagazijn te hebben, dus de aanschaf van een (of meerdere)
donorauto's is inmiddels ook al een feit geworden...kun je meteen mooi mee 
oefenen in het demonteren.
 
Deze donorauto is ook zeer gemakkelijk, je bent er inmiddels achter gekomen 
dat de remmen achter hééél snel verslijten. 
Dus de schijfremmen van de donor gaan maar snel op de achteras. 
Ook een reserve-startmotor is een heel belangrijk ding om standaard in je
(inmiddels zeer uitgebreide) gereedschapkist bij je te hebben.
 
En het virus....dat sluipt maar verder.
 
Je komt er achter dat de veerschommels aan de voorzijde steeds weer als een
grondanker door het zand ploegt... 
Wat zeggen de forums....SPOA! 
Alles dus maar eerst 5x heel goed lezen hoe dat nu wel (en niet) moet gebeuren. 
Het moet in 1x goed gebeuren, veiligheid voorop! 
Dus langere remleidingen, spacers, overhead steering, aanslagrubbers enz.,
weer een paar dagen lassen/sleutelen. 
Maar het eindresultaat: een mooie, superhoge Sam!...op veel te kleine banden..
 
En daar gaan we dan weer... 
De 31"-banden weer op marktplaats, nu maar gelijk door naar 32" mudbanden. 
Mooi hoor, maar die eerste heuvelklim daarna: SHIT
 
De virusbesmetting is nu een vaststaand feit!
 
De 4.16-tussenbak dan ook maar weer op marktplaats, het is tijd voor de 4.9 tussenbak! 
En gelijk de steunen dan ook maar weer een stukje sterker maken, dat Vitara-
blok of die GTI die je pas ingebouwd hebt geeft immers ook meer vermogen...
(gelukkig eigenlijk dat het standaard blokje is gesneuveld door waterslag
vanwege het ontbreken van de snorkel..)
 
En die klapschommels zijn het ook nog niet helemaal, een sper in de achteras is
ook een "must" geworden. 
De standaard bumpertjes beginnen inmiddels ook serieuse metaalmoeheid te
vertonen op de bevestigingspunten, home-made en fool-proof is de oplossing! 
En als je toch al bezig bent met zo'n home-made bumper dan gelijk maar eentje
met een lier erop, anders heb je te veel last van al die vastzittende, beginnende
terreinrijders....
 
In deze fase is het virus al niet meer te genezen, nu zul je er mee moeten leren
leven.
 
Je 32' banden heb je inmiddels ook al aan barrels gereden, geeft niks want er is
ook ruimte voor 33' mudbandjes. 
En voor extreem terreinrijden is die 4.9-tussenbak toch niet traag genoeg, dus
nu de 6.5 eronder. 
Gelijk ook maar een sper in de vooras, je wilt tenslotte nergens meer heen
zonder je 4x4... 
Auw...homokineet gebarsten! 
Maar weer eens die forums afstruinen en zie: birfield rings eromheen is de
oplossing! 
Maar na verscheidene kapotte steekassen, diffs en lagers moet dit probleem
toch maar eens drastisch opgelost worden. 
Weer die forums af en zie: Patrol assen eronder!
 
De tussenassen zijn dan inmiddels ook gelijk maar vervangen en aangepast met
de tussenassen van een Patrol, die suzuki-kruisstukjes zijn eigenlijk maar slappe
dingen.... 
Maar een tijdje later kom je er toch weer achter dat je veerweg een te
beperkende factor is geworden... 
spiraalveren! 
De oplossing, aangezien het 3" verenpakket toch al een banaanvorm heeft
gekregen door het te laat monteren van die traction-bar. 
Maar een paar offroad-evenementen later zie je nog wat anders (en beter):
Airshocks!
 
De standaard Samurai is inmiddels al geheel onherkenbaar geworden, en de
jaarlijkse APK gaat steeds meer problemen geven. 
Ook sta je elke 1000 gereden kilometers wel een paar uur aan de kant van de
 weg te discusseren met die heren van de verkeersinspectie over
verkeersveiligheid en toelatingseisen van de RDW...Hoezo niet veilig?...Die rolkooi
zit er juist voor de veiligheid!...Scherp uitstekende delen?....Het zijn ronde
buizen hoor...Niet origineel?...Die assen zijn origineel hoor, onder een Patrol...
 
Uiteindelijk is de keuze dan toch maar om de Samurai niet meer op de openbare
weg te gaan gebruiken, de aanschaf van een auto-ambulance is een feit, dus
compleet met een zwaardere 4x4 om dit transport legaal te maken.
 
En juist met de aanschaf van deze zwaardere 4x4 begint het weer van voor af aan
.....................................................................................................................................................